Snížení sazeb silniční daně od roku 2025
Dne 1. července 2025 nabyl účinnosti zákon č. 218/2025 Sb., který mění několik daňových předpisů. Jednou z nejdůležitějších částí je novela zákona o dani silniční, která přináší snížení sazeb pro vybraná vozidla.
Hlavní změna
- Nižší sazby silniční daně pro nákladní automobily vybavené vzduchovým pérováním hnací nápravy nebo obdobnými systémy šetrnými k vozovce.
- Ostatní pravidla (předmět daně, poplatníci, způsob placení) zůstávají beze změny.
Co je cílem změny?
Podle důvodové zprávy má novela několik cílů:
- motivovat dopravce k využívání modernějších a k vozovce šetrnějších vozidel,
- sladit českou legislativu s evropskou směrnicí Euroviněta,
- zohlednit při výši daně nejen počet náprav a hmotnost, ale i typ odpružení,
- přenést část daňového zatížení z daně silniční na mýtné poplatky.
Co to znamená v praxi?
- Dopravci s vozidly vybavenými vzduchovým pérováním mohou už za rok 2025 počítat s nižší daňovou zátěží.
- Novela se uplatní zpětně od 1. ledna 2025, i když nabyla účinnosti až 1. července 2025.
- Do daňového přiznání se nově doplňují kódy vozidel s tímto typem odpružení.
Nové sazby daně od 1. 7. 2025 (za zdaňovací období 2025)
Kategorie N – kód karoserie BA nebo BB
| Počet náprav | Největší povolená hmotnost (t) | Vzduchový závěs (Kč) | Jiný závěs (Kč) |
|---|---|---|---|
| 2 | 12–13 | 0 | 800 |
| 2 | 13–14 | 804 | 2 300 |
| 2 | 14–15 | 2 304 | 3 200 |
| 2 | ≥15 | 3 204 | 7 200 |
| 3 | 15–17 | 768 | 1 400 |
| 3 | 17–19 | 1 404 | 2 900 |
| 3 | 19–21 | 2 904 | 3 800 |
| 3 | 21–23 | 3 804 | 5 800 |
| 3 | ≥23 | 5 808 | 9 000 |
| 4 a více | 23–25 | 3 528 | 3 800 |
| 4 a více | 25–27 | 3 804 | 6 000 |
| 4 a více | 27–29 | 6 000 | 9 400 |
| 4 a více | ≥29 | 9 408 | 14 000 |
Kategorie N – kód karoserie BC nebo BD
| Počet náprav | Největší povolená hmotnost jízdní soupravy (t) | Vzduchový závěs (Kč) | Jiný závěs (Kč) |
|---|---|---|---|
| 2 | 16–18 | 0 | 400 |
| 2 | 18–20 | 408 | 900 |
| 2 | 20–22 | 900 | 2 000 |
| 2 | 22–23 | 2 004 | 2 600 |
| 2 | 23–25 | 2 604 | 4 600 |
| 2 | 25–28 | 4 608 | 8 000 |
| 2 | 28–31 | 8 004 | 8 700 |
| 2 | 31–33 | 8 700 | 12 100 |
| 2 | ≥33 | 12 108 | 18 400 |
| 3 a více | 36–38 | 8 004 | 11 800 |
| 3 a více | 38–40 | 11 808 | 16 300 |
| 3 a více | ≥40 | 16 308 | 24 200 |
Kategorie O (přívěsy)
| Největší povolená hmotnost (t) | Výše daně (Kč) |
|---|---|
| <12 | 0 |
| ≥12 | 3 600 |
Shrnutí
- Nižší daň pro nákladní automobily se vzduchovým pérováním hnací nápravy (účinné zpětně od 1. 1. 2025).
- Dopravci tak mohou u modernějších a šetrnějších vozidel počítat s nižší daňovou zátěží.
Upozornění: Informace mají obecný charakter a nenahrazují individuální daňové poradenství.
Kam dál?
Povinný audit účetní závěrky se v roce 2026 změní
Od 1. ledna 2026 vstupuje v platnost novela zákona o účetnictví, která zásadně mění pravidla pro povinný audit účetní závěrky. Pro stovky až tisíce menších firem to znamená úlevu od povinnosti auditovat účetní závěrku. V tomto článku popisujeme nejdůležitější změny, jejich dopad a co by měli podnikatelé zvážit. Hlavní změna: audit už jen pro střední a velké účetní jednotky Novela stanoví nové limity pro audit. Pokud účetní jednotka ve dvou po sobě jdoucích obdobích překročí alespoň dvě ze tří kritérií, spadá pod povinný audit: Roční čistý obrat – 240 milionů Kč Aktiva celkem – 120 milionů Kč Průměrný počet zaměstnanců – více než 50 Pokud tedy firma překročí jen jeden z těchto limitů, audit povinný nebude. Dosud byly limity výrazně nižší – obrat 80 mil. Kč a aktiva 40 mil. Kč. Malé firmy, které nedosáhnou těchto vyšších hranic, už audit mít nemusí. Navýšení limitů pro kategorizaci účetních jednotek Novela rovněž upravuje limity pro kategorizaci účetních jednotek, a to především z pohledu kritérií ekonomických – aktiva, obrat. Limit pro počet zaměstnanců zůstává stejný. Nová pravidla pro kategorizaci jsou přitom platná už pro posouzení roku 2024. Kategorie Nové limity (aktiva / obrat / zaměstnanci) Mikro do 11 mil. Kč / 22 mil. Kč / do 10 zaměstnanců Malá do 120 mil. Kč / 140 mil. Kč / do 50 zaměstnanců Střední do 600 mil. Kč / 1,2 mld. Kč / do 250 zaměstnanců Velká nad tyto hranice Co to znamená pro malé a střední podniky Osvobození od auditu = úspora času i nákladů Menší firmy, které doposud musely auditovat, se nyní mohou od této povinnosti oprostit. Audit pro ně často představoval značné administrativní i finanční náklady, přičemž přínosy byly omezené. Přehodnocení, kdo spadá do jaké kategorie Některé firmy, které by podle starých limitů spadaly do kategorie středních (a musely auditovat), nově mohou zůstat v kategorii “malých účetních jednotek” a audit je od nich odpadne. Pozor na dobrovolný audit I když firma nebude povinně auditována, může si ho nechat provést dobrovolně – např. kvůli důvěře bank či investorů. Riziko nižší kontroly Kritici upozorňují, že omezení auditu u menších firem může vést k menší transparentnosti. Bez povinného externího ověření mohou být účetní chyby nebo odchylky hůře odhalitelné. Proč ke změně tomu došlo? Inflace a posun ekonomiky Staré limity (80 mil. Kč obrat / 40 mil. Kč aktiva) ztratily svou relevanci – mnoho dnešních “malých” firem už je v praxi nad těmito částkami. Novela přináší “inflační navýšení” limitů, aby odpovídaly současné realitě. Jednodušší podnikatelské prostředí Hlavním cílem je ulevit drobným podnikatelům od neefektivní byrokracie a snížit zátěž, která často byla vnímaná jako “na sílu”. Soulad s evropskými předpisy V prosinci 2023 nabyla účinnosti směrnice č. 2013/34/EU o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zpráv některých forem podniků, která navýšila limity pro kategorizaci účetních jednotek. Členské státy měly 12 měsíců na její implementaci. Kdy se nová pravidla uplatní? Novela byla přijata v roce 2025 jako zákon č. 316/2025 Sb. Účinnost hlavních ustanovení od 1. ledna 2026 Pro posouzení kategorie účetní jednotky se uplatní nová kritéria už k 31. 12. 2024 (jinými slovy, přechod bude plynulý) Účetní období roku 2025 se ještě hodnotí podle stávajících (nižších) limitů – teprve pro období od roku 2026 nová pravidla opravdu nastoupí Kdo si audit udržuje bez ohledu na velikost Ne všechny subjekty mohou nově “ušetřit” za audit. Pokud podléháte některému zvláštnímu právnímu režimu (např. banka, pojišťovna, emitent cenných papírů, veřejný sektor), audit zůstává povinný i nadále – bez ohledu na to, že byste spadali pod limit pro malou účetní jednotku. Novela tyto výjimky nijak nemění. Doporučení pro podnikatele Zkontrolujte, zda vaše firma po novele překročí limity Pokud jste dosud museli auditovat, zjistěte, zda podle nových limitů stále budete muset. Rozhodněte, zda si audit udělat dobrovolně I bez zákonné povinnosti může mít audit smysl – pro banky, investory či důvěru partnerů. Poradit se s účetním či auditorovým expertem Posouzení konkrétní situace je klíčové. Upozornění: Informace mají obecný charakter a nenahrazují individuální daňové poradenství.
Zobrazit více
Odvody OSVČ od roku 2025
Odvody OSVČ se od nového roku zvýší zhruba o tisícovku Osoby samostatně výdělečně činné budou mít od ledna 2025 vyšší odvody. Minimální záloha sociálního pojištění OSVČ (hlavní činnost) se od nového roku zvedne o 907 Kč a minimální záloha zdravotního pojištění stoupne o 175 Kč, celkově tak jde o navýšení o 1 082 korun měsíčně. Sociální pojištění U sociálního pojištění OSVČ se do roku 2023 minimální měsíční vyměřovací základ vypočítával jako 25 % ze stanovené průměrné mzdy. V rámci schválených změn účinných od roku 2024 se postupně navyšuje minimální vyměřovací základ u OSVČ, a to po dobu 3 let vždy o 5 %. V roce 2024 se vyměřovací základ zvýšil na 30 % průměrné mzdy, pro rok 2025 se použije 35 % průměrné mzdy a od roku 2026 se výpočet ustálí na 40 % průměrné mzdy. Minimální měsíční záloha pro OSVČ na hlavní činnost pro rok 2025 tedy činí 4 759 Kč. Zdravotní pojištění Výpočet minimálních záloh na zdravotní pojištění je již o něco jednodušší. Minimální vyměřovací základ zdravotního pojištění se stejně jako v minulosti i v roce 2025 stanoví jako 50 % průměrné mzdy. Navýšení je tedy dané pouze rostoucí výší průměrných mezd. Minimální měsíční záloha pro OSVČ na hlavní činnost pro rok 2025 tedy činí 3 143 Kč (výpočet – 46 557 : 2 x 13,5 % = 3 142,60 Kč, zaokr. 3 143 Kč) OSVČ vykonávající vedlejší činnost minimální zálohu na zdravotní pojištění stanovenou nemají. Pokud je OSVČ vykonávající vedlejší činnost zaměstnána, neplatí ji buď vůbec, nebo ji platí na základě výpočtu z poslední známé odvodové povinnosti. Měsíční platba zdravotního pojištění pro osoby bez zdanitelných příjmů, a to na částku 2 808 Kč. Co se dále zvyšuje, je i minimální záloha na nemocenské pojištění, a to na částku 243 Kč. Nemocenské pojištění je nicméně pro OSVČ dobrovolné, platit jej tedy nemusí. Je nutné podotknout, že účast na nemocenském pojištění je nezbytnou podmínkou pro vznik nároku na peněžitou pomoci v mateřství – pro OSVČ platí alespoň 180 dnů v období jednoho roku před nástupem na mateřskou a zároveň minimálně 270 dnů v posledních dvou letech. Paušální daň od roku 2025 Podnikatelé a živnostníci využívající režimu paušální daně platí daně a odvody jednou částkou. V paušální dani je zahrnuto minimální zdravotní pojištění pro OSVČ hlavní, minimální pojistné na důchodové pojištění pro OSVČ hlavní zvýšené o 15 % a daň z příjmů ve výši 100 Kč. Záloha paušální daně je splatná vždy do 20. kalendářního dne příslušného měsíce.
Zobrazit více
Dohody o provedení práce od 1.7.2024
Nové povinnosti od 1.7.2024 se budou týkat všech zaměstnavatelů zaměstnávajících pracovníky na DPP.
Zobrazit více

