Rozhlasový poplatek od května 2025
Novela zákona zvyšuje rozhlasový poplatek na 55 korun měsíčně a nově mezi rozhlasové přijímače zařazuje všechna zařízení technicky způsobilá k individuálně volitelné reprodukci rozhlasového vysílání, a to bez ohledu na způsob příjmu signálu. Mezi rozhlasové přijímače tak budou nově patřit například i stolní počítač, notebook, mobilní telefon nebo jiné obdobné zařízení s připojením k internetu. Tato zařízení se stanou rozhlasovými přijímači i v případě, že si je poplatník upraví k jinému účelu.
Za domácnost se stále bude platit jen jeden poplatek, a to bez ohledu na počet rozhlasových přijímačů nebo členů domácnosti.
Pro firmy, instituce nebo drobné podnikatele bude změna zákona zásadní. Rozhlasový poplatek se již nebude hradit podle počtu přijímačů, ale nově podle počtu zaměstnanců.
Pro stávající poplatníky, kteří jsou právnickou osobou nebo fyzickou osobou podnikající, vytváří novela lhůtu pro sdělení údaje o počtu zaměstnanců. Tato lhůta platí 2 měsíce od účinnosti zákona.
Zákon vstupuje v účinnost 1. 5. 2025.
Nejpodrobnější informace najdete na webu rozhlasovypoplatek.cz.
Kam dál?
Sazby cestovních náhrad pro rok 2025
Počátek roku 2025 přináší změny zahraničního stravného, které byly vyhlášeny dne 10.12.2024 pod č. 373/2024 Sb. Došlo k navýšení některých sazeb, např. u Chorvatska z 45 EUR na 50 EUR. Dne 27.12.2024 byla vyhlášená vyhláška č. 475/2024 Sb., která obsahuje sazby tuzemských cestovních náhrad pro roku 2025. Horní hranice tuzemského stravného pro časové pásmo 5-12 hod se zvýšila ze 166 Kč na 177 Kč. Z této sazby je odvozena maximální částka příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců – pro rok 2025 tento limit činí 123,90 Kč za jednu směnu. Horní hranice celodenního stravného byla zvýšena z 398 Kč na 422 Kč. Základní náhrada za použití osobního automobilu se zvýšila na 5,80 Kč na 1 km jízdy.
Zobrazit více
Novinky v odpisování fotovoltaických elektráren od roku 2025
Od 1. srpna 2025 končí speciální režim podle § 30b ZDP, který ukládal povinné 20leté odpisování technologické části FVE bez přerušení. Nový systém lépe odpovídá skutečné životnosti jednotlivých komponent a přináší větší daňovou flexibilitu. Co se mění Konec jednotného 20letého odpisování technologie FVE dle § 30b ZDP. Odpisy se nově řídí životností jednotlivých částí FVE. Firmy získávají více možností pro daňové plánování. Rozdělení FVE na části Každou fotovoltaickou elektrárnu je nově nutné rozdělit na: Technologickou část – panely, bateriové úložiště, měniče a další elektronika, nosné konstrukce (nepevně spojené s budovou). Stavební část – konstrukce pevně spojená s budovou a kabelové trasy vedené v budově. Technologická část – odpisové skupiny Komponenta Typické zařazení Odpisová skupina Doba odpisování Fotovoltaické panely Technologie 2 5 let Baterie (úložiště) Technologie 2 5 let Měniče a elektronické prvky Technologie 2 nebo 3 5 let (sk. 2) / 15 let (sk. 3) Nosné konstrukce (nepevně spojené s budovou) Technologie 3 20 let Stavební část – beze změny Konstrukce pevně spojená s budovou – posuzuje se jako technické zhodnocení stavby nebo součást stavby. Kabely a kabelové trasy v budově – jsou součástí ocenění budovy. Pozor: V posouzení stavební části FVE nedochází ke změně – platí dosavadní pravidla. Standardní pravidla pro technologickou část Namísto jednotného režimu se uplatní běžná pravidla: volba mezi rovnoměrným a zrychleným odpisováním, možnost odpisy přerušit. To podnikatelům umožňuje lépe plánovat daňové zatížení v čase. Přechodná ustanovení FVE pořízené a zařazené do užívání do 31. 7. 2025 pokračují ve starém režimu podle § 30b ZDP. Dobrovolný přechod na nový režim je možný u zařízení zařazených v období 1. 7. 2024 – 31. 7. 2025. Upozornění: Informace mají obecný charakter a nenahrazují individuální daňové poradenství.
Zobrazit více
Snížení sazeb u silniční daně od roku 2025
Snížení sazeb silniční daně od roku 2025 Dne 1. července 2025 nabyl účinnosti zákon č. 218/2025 Sb., který mění několik daňových předpisů. Jednou z nejdůležitějších částí je novela zákona o dani silniční, která přináší snížení sazeb pro vybraná vozidla. Hlavní změna Nižší sazby silniční daně pro nákladní automobily vybavené vzduchovým odpružením hnací nápravy nebo obdobnými systémy šetrnými k vozovce. Ostatní pravidla (předmět daně, poplatníci, způsob placení) zůstávají beze změny. Proč novela? Podle důvodové zprávy má novela několik cílů: motivovat dopravce k využívání modernějších a k vozovce šetrnějších vozidel, sladit českou legislativu s evropskou směrnicí Euroviněta, zohlednit při výši daně nejen počet náprav a hmotnost, ale i typ odpružení, přenést část daňového zatížení z daně silniční na mýtné poplatky. Co to znamená v praxi? Dopravci s vozidly vybavenými vzduchovým odpružením mohou už za rok 2025 počítat s nižší daňovou zátěží. Novela se uplatní zpětně od 1. ledna 2025, i když nabyla účinnosti až 1. července 2025. Do daňového přiznání se nově doplňují kódy vozidel s tímto typem odpružení. Nové sazby daně od 1. 7. 2025 (za zdaňovací období 2025) Kategorie N – kód karoserie BA nebo BB Počet náprav Největší povolená hmotnost (t) Vzduchový závěs (Kč) Jiný závěs (Kč) 2 12–13 0 800 2 13–14 804 2 300 2 14–15 2 304 3 200 2 ≥15 3 204 7 200 3 15–17 768 1 400 3 17–19 1 404 2 900 3 19–21 2 904 3 800 3 21–23 3 804 5 800 3 ≥23 5 808 9 000 4 a více 23–25 3 528 3 800 4 a více 25–27 3 804 6 000 4 a více 27–29 6 000 9 400 4 a více ≥29 9 408 14 000 Kategorie N – kód karoserie BC nebo BD Počet náprav Největší povolená hmotnost jízdní soupravy (t) Vzduchový závěs (Kč) Jiný závěs (Kč) 2 16–18 0 400 2 18–20 408 900 2 20–22 900 2 000 2 22–23 2 004 2 600 2 23–25 2 604 4 600 2 25–28 4 608 8 000 2 28–31 8 004 8 700 2 31–33 8 700 12 100 2 ≥33 12 108 18 400 3 a více 36–38 8 004 11 800 3 a více 38–40 11 808 16 300 3 a více ≥40 16 308 24 200 Kategorie O (přívěsy) Největší povolená hmotnost (t) Výše daně (Kč)
Zobrazit více