Rozhlasový poplatek od května 2025
Novela zákona zvyšuje rozhlasový poplatek na 55 korun měsíčně a nově mezi rozhlasové přijímače zařazuje všechna zařízení technicky způsobilá k individuálně volitelné reprodukci rozhlasového vysílání, a to bez ohledu na způsob příjmu signálu. Mezi rozhlasové přijímače tak budou nově patřit například i stolní počítač, notebook, mobilní telefon nebo jiné obdobné zařízení s připojením k internetu. Tato zařízení se stanou rozhlasovými přijímači i v případě, že si je poplatník upraví k jinému účelu.
Za domácnost se stále bude platit jen jeden poplatek, a to bez ohledu na počet rozhlasových přijímačů nebo členů domácnosti.
Pro firmy, instituce nebo drobné podnikatele bude změna zákona zásadní. Rozhlasový poplatek se již nebude hradit podle počtu přijímačů, ale nově podle počtu zaměstnanců.
Pro stávající poplatníky, kteří jsou právnickou osobou nebo fyzickou osobou podnikající, vytváří novela lhůtu pro sdělení údaje o počtu zaměstnanců. Tato lhůta platí 2 měsíce od účinnosti zákona.
Zákon vstupuje v účinnost 1. 5. 2025.
Nejpodrobnější informace najdete na webu rozhlasovypoplatek.cz.
Kam dál?
Změny v televizních poplatcích
Upozorňujeme na změny televizních poplatků. Od května se platí televizní poplatky jinak.
Zobrazit více
U dohod o provedení práce dojde ke zjednodušení
V rámci spolupráce Komory daňových poradců ČR, ostatních zástupců zaměstnavatelů a Ministerstva práce a sociálních věcí, se podařilo dojednat kompromisní řešení v oblasti dohod o provedení práce, které doznaly velkých změn v rámci konsolidačního balíčku. Nový návrh byl 17. dubna schválen Poslaneckou sněmovnou v rámci Sněmovního tisku č. 570. Podstata nyní schváleného návrhu spočívá v tom, že u všech dohod o provedení práce by se limit, od jehož výše by bylo placeno sociální a zdravotní pojištění, snížil na 4 tis. Kč (limit pro zaměstnání malého rozsahu). Navíc má zaměstnanec možnost si v každém měsíci určit jednu hlavní, tzv. oznamovanou dohodu, u které by zůstal limit pro sociální a zdravotní pojištění v zásadě v současné výši, resp. 25 % průměrné mzdy. Více na: https://www.kdpcr.cz/informace/aktuality/tiskove-zpravy/spolecne-usili-se-vyplatilo-u-dohod-o-provedeni-prace-dojde-ke-zjednoduseni
Zobrazit více
Pozor na vrácení odpočtu na DPH u neuhrazených závazků
Od 1. ledna 2025 vstupuje v platnost nové ustanovení § 74b zákona o DPH, které ukládá plátcům DPH povinnost opravit (snížit) uplatněný odpočet DPH, pokud závazek neuhradí ve stanovené lhůtě. Kdy povinnost vzniká Úprava se týká plnění s datem uskutečnění po 1. 1. 2025. Pokud závazek nebude uhrazen do konce 6. měsíce po splatnosti, musí plátce snížit odpočet DPH v přiznání za období, do kterého spadá poslední den této lhůty. Co to znamená pro podnikatele Nutnost přesného účtování a sledování data splatnosti. Zavedení kontrolních mechanismů, které upozorní na blížící se konec lhůty. Možnost znovu uplatnit odpočet DPH, pokud bude závazek dodatečně uhrazen. Příklad Podnikatel obdrží fakturu: Datum přijetí: 6. ledna 2025 Hodnota: Základ daně 100 000 Kč, DPH 21 000 Kč Splatnost: 27. června 2025 Pokud nebude faktura uhrazena ani do 31. července 2025, musí podnikatel vrátit celý uplatněný odpočet: V červencovém přiznání k DPH (měsíční plátce) Nebo ve 3. čtvrtletí (čtvrtletní plátce) Jak uvést opravu v přiznání k DPH Vrácení odpočtu: Ř. 40 nebo 41 se záporným znaménkem Ř. 34 s kladným znaménkem Následné zvýšení odpočtu (po dodatečné úhradě, dle § 74b odst. 4): Ř. 40 nebo 41 s kladným znaménkem Ř. 34 se záporným znaménkem Jak uvést opravu v kontrolním hlášení Oddíl B.2. – bez ohledu na výši opravy. Příznak „P“ ve sloupci 12. Uvede se DIČ věřitele a evidenční číslo dokladu. Na co se úprava nevztahuje Přijatá zdanitelná plnění, kde má povinnost přiznat daň příjemce plnění (např. pořízení zboží z jiného členského státu, režim přenesené daňové povinnosti v tuzemsku). Pokud si nejste jistí, jak správně opravu odpočtu provést, obraťte se na nás – rádi Vám poradíme.
Zobrazit více

